Horní část Žižkovy třídy je ode dneška (28. 11.) opět průjezdná. Městu se letos podařilo zrealizovat dlouho plánovanou třetí etapu rekonstrukce. Zahrnovala výměnu a přeložení stávajících sítí vodohospodářské infrastruktury, která byla vedena v dlážděné komunikaci, rekonstrukci silnice, chodníků, parkovacích stání a autobusových zastávek i výsadbu nové zeleně.
Práce byly zahájeny letos v květnu a prováděla je firma STRABAG Silnice, a. s., která vysoutěžila zakázku mezi dalšími uchazeči. Rekonstrukce stála více než 33 milionů korun bez daně. Část DPH si bude město nárokovat zpět. „Jsem velmi rád, že jsme se po dlouhých letech odkladů mohli letos do poslední etapy kompletní rekonstrukce této ulice konečně pustit a že se ji podařilo předat do užívání v termínu,“ poznamenal místostarosta. Připomněl, že se stavbu podařilo vysoutěžit o sedm milionů levněji, než byla limitní cena.
„Stavbu jsme dnes převzali do předčasného užívání. Zbývá nainstalovat odpadkové koše a dokončit malou část chodníku. Zde jsme čekali na poslední kamenické výrobky od společnosti ze severu Moravy, která byla zasažena ničivými povodněmi a nebyla proto schopna závěrečnou dílčí dodávku dodat včas. Na přelomu roku bude osazen ještě nový přístřešek na autobusovou zastávku,“ řekl místostarosta Josef Soumar. Chodník by měl být dokončen během příštího týdne. Řidiči i chodci by tedy nyní ještě měli při pohybu po ulici dbát zvýšené opatrnosti. Autobusy MHD začnou ulicí projíždět od neděle 1. prosince, do té doby budou spoje ještě zastavovat na náhradních zastávkách v Harantově ulici.
„S cílem zrekonstruovat horní část Žižkovy třídy jsem vstupoval do politiky, byla předmětem naší koaliční smlouvy a jsem rád, že jsme náš cíl splnili. Velké poděkování patří všem, kteří nám s rekonstrukcí pomohli. Od silné právní podpory, přes zkušené vedoucí pracovníky, vybrané zaměstnance města a podporu politickou, po zhotovitele, který odvedl dobrou práci. Poděkování patří i obyvatelům Žižkovy třídy a okolí. Vím, že každá rekonstrukce omezuje běžný provoz v dané ulici. Kromě povrchů musíme dlouhodobě opravovat hlavně sítě – vodovody, kanalizace a předcházet tak haváriím a znečištění. Věřím, že Žižkova třída bude důstojnou branou do našeho města a bude sloužit bezproblémově občanům dalších 30 let,“ doplnil místostarosta.
Město Písek se do třetí etapy rekonstrukce Žižkovy třídy mohlo pustit na základě rozhodnutí Krajského úřadu Jihočeského kraje, který nakonec potvrdil v roce 2023 platnost stavebního povolení na tuto akci, proti kterému se odvolali tři účastníci řízení. Ti napadali zejména navrhované umístění zastávky MHD a plochu pro kontejnery ve spodní části ulice. Krajský úřad ve svém rozhodnutí uvedl, že na základě přezkoumání v napadaném stavebním povolení neshledal nesprávnost, která by byla důvodem pro jeho zrušení.
Dolní a prostřední část Žižkovy třídy město opravilo ve dvou etapách započatých v letech 2005 a 2007. V ulici byly zrekonstruovány inženýrské sítě, povrch vozovky i chodníků. Poslední etapa v úseku od Rokycanovy ulice po Mírové náměstí byla projektována v následujících letech, ale kvůli různým úpravám, připomínkám obyvatel ulice a průtahům projektant odstoupil od zpracování a město vybíralo nového. Územní rozhodnutí na stavbu bylo vydáno o rok později a nabylo právní moci v roce 2019. Dále byl podán podnět k přezkumu ministerstva. Poté město zažádalo o stavební povolení, v průběhu stavebního řízení podali odvolání tři účastníci. Rozhodnutí krajského úřadu bylo ale konečné a nebylo možné se proti němu odvolat.
Petra Měšťanová, tisková mluvčí