Stavba železničního mostu přes Orlík se dokončuje,na podzim bude zkušební provoz

Jetětice (Písecko)  (ČTK) - Stavbaři dobetonovali zbývající horní část nosné konstrukce mostu Červená přes orlickou přehradu a k dokončení hrubé stavby jim schází jen betonáž říms. Lidé cestující vlakem na trati z Písku do Tábora už mohou vidět kompletní siluetu nového mostu. V polovině srpna ale začne výluka kvůli přepojení kolejí z původního mostu. Nová trať by měla být uvedena do zkušebního provozu na podzim. V tiskové zprávě to dnes uvedl Radim Mana, mluvčí Skupiny Metrostav, která most staví.

"Z betonářského pohledu máme to nejsložitější za sebou. Teď už nás kromě říms čekají jen dokončovací práce v podobě hydroizolací, dilatací či zábradlí. V rámci výluky začneme pracovat také na železničním spodku a svršku a přeložkách kabelových tras,“ sdělil vedoucí projektu Metrostavu TBR Milan Špička.

Nový železniční most přes orlickou přehradu je dlouhý 316 metrů a jeho železobetonový oblouk je s rozpětím 156 metrů největší v Česku. Svým designem připomíná silniční most na dálnici D8 přes Oparenské údolí. Na stavbu mostu přes Orlík stavbaři použili téměř 8000 metrů krychlových betonu a přes 1100 tun výztuže. Investice je 543,6 milionu korun.

Nový železniční most přes Orlík vzniká devět metrů vedle původního ocelového mostu z 19. století, který už technicky nevyhovuje a opravit ho nelze. Jezdí už po něm jen osobní vlaky sníženou rychlostí. Přestože součástí projektu byla i demolice původního mostu, zatím se bourat nebude kvůli památkové ochraně díla a plánům na jeho možné využití.

Most je na trati Tábor - Písek, poblíž obce Červená nad Vltavou, jejíž původní část je kvůli přehradě zatopená. Trať vede nad nádrží Orlík. Je to jediný most přes Vltavu na železnici mezi Českými Budějovicemi a Prahou. Vlaky teď jezdí z Tábora do Písku přibližně hodinu. Na mostu je omezená rychlost na 20 kilometrů za hodinu. Nový most umožní jet vlakům rychlostí 70 kilometrů za hodinu. Cesta mezi Táborem a Pískem se pak zkrátí o šest minut. Mohou ho využít také pro případnou objízdnou trasu při plánované rekonstrukci koridoru do Českých Budějovic. Most je připraven i na budoucí elektrizaci trati.

Stavební práce byly zahájeny v prosinci 2021 a měly by být kompletně hotové v létě roku 2025. Investorem stavby je Správa železnic, projekt je z dílny SUDOP PRAHA.

jrc kš

foto ilustrační

Prosím přihlaste se pro přidání komentáře.


Nejčtenější
1
Post image
2
Post image
3
Post image