Písek 24. října (ČTK) - Správa železnic (SŽ) opravila výpravní budovu vlakového nádraží v Písku. Stavba z konce 19. století získala z velké části původní historickou podobu. Vzniklo i moderní zázemí pro cestující. Na práce, které stály téměř 66 milionů Kč, teď naváže město Písek. Upraví prostory před nádražím a zrekonstruuje dopravní terminál. Novinářům to dnes řekli zástupci SŽ. Původní odhad nákladů byl 54 milionů korun, projekt se ale předělával. Práce začaly na jaře 2021.
"Práce zahrnovaly úpravu a zateplení fasády a její doplnění o ozdobné prvky. Vyměnila se okna a dveře, budova získala novou střechu z alpské krytiny. Místo přístavku vzniklo parkovací stání, chodník a zatravněná plocha," uvedla mluvčí SŽ Nela Eberl Friebová. Předělané je také přízemí. V nové odbavovací hale vznikly pokladny pro dva dopravce a zázemí pro zaměstnance. Cestující mohou využívat nový informační systém. Veřejné záchody jsou blízko čekárny. Opravené jsou i byty v prvním patře a také podkroví budovy, které je možné využít komerčně.
V jižních Čechách opravuje SŽ také nádraží v Českých Budějovicích, jehož budova je památkově chráněná. Opravené by mělo být do konce roku. Předělaná je už příjezdová hala. V plánu je i nový hlavní vchod do budovy přímo z Lannovy třídy. Do příjezdové haly budou dva vchody, nyní je jeden. V centrální části nádraží je opravená fasáda i sochařská výzdoba. Oprava historické budovy vlakového nádraží začala v červnu 2020, opravuje ji sdružení firem Metrostav, Edikt a Avers. Náklady budou 894 milionů korun. Původně uváděná cena byla 689 milionů, podle SŽ jsou dražší práce kvůli řešení statických poruch a tomu, že firmy musely dělat úpravy, jež žádali památkáři. Historie budovy sahá do roku 1868. Stavbaři museli zachovat její původní vzhled.
vkc kš