Po zprovoznění nového úseku D4 bude muset město zajistit administraci přestupků
Profilovka
18. 05. 2024.
Zprovoznění nového úseku dálnice D4 od 1. 1. 2025 bude pro město Písek znamenat novu administrativní zátěž. Ze zákona totiž bude zpracovatelem oznámených přestupků. Na D4 bude na území ORP Písek na základě požadavku státu osm úsekových radarů a jedna vysokorychlostní váha. „Na základě zkušeností z měst, kde již tuto agendu zajišťují, se dá ročně očekávat 20 000 až 30 000 přestupků týkajících se překročení maximální povolené rychlosti a kolem 100 000 přestupků zjištěných při vysokorychlostním vážení. Takový nárůst administrativy nelze zvládnout při stávajícím počtu zaměstnanců úřadu, budeme muset přijmout nové úředníky speciálně kvůli této agendě. Dobrá zpráva je, že si výběrem pokut na sebe vydělají, a navíc budou generovat zisk, který bude součástí městského rozpočtu,“ řekl místostarosta Josef Soumar.
Město si zpracovalo personální audit, ze které vzešlo, že část agendy převezmou stávající zaměstnanci. „Na velkou část agendy však budeme muset nabrat nové pracovníky. Přijímat je budeme uváženě,“ zdůraznil místostarosta. Podle propočtů bude třeba přijmout celkem šest nových zaměstnanců. Tři budou administrovat vysokorychlostní vážení a správní řízení, jeden bude zpracovávat výzvy k zaplacení pokuty, další bude potřeba na zajištění vymáhání pohledávek a nutný bude i jeden pracovník IT. Kvůli nové agendě bude totiž třeba pořídit nový software. „Na tento systém budeme případně moci napojit další úsekové měření v Písku i okolních obcích,“ uvedl Josef Soumar. 
„Odhadujeme, že náklady spojené se zprovozněním nové agendy budou kolem čtyř milionů korun – jedná se o nákup hardware, software i vybavení kanceláří. Roční provozní náklady by pak měly dosahovat zhruba 6,6 milionu korun. Vše bude muset uhradit město, Ministerstvo dopravy ČR nám žádný příspěvek neposkytne,“ vysvětlil místostarosta. Na pokutách by úředníci měli odhadem vybrat kolem 16 milionů korun ročně. Městu zůstává 100 % z vybrané pokuty za překročení povolené rychlosti včetně nákladů na správní řízení a 30 % z vybraných pokut v případě přestupku zjištěném při vysokorychlostním vážení. „Zbytek vybrané částky v tomto případě město odvádí státu. Pokud zaplatí přestupce v příkazním řízení, snižuje se pokuta i příjem obce na polovinu,“ doplnil Josef Soumar.
„Podle praxe z jiných měst předpokládáme, že agenda vysokorychlostního vážení nebude pravděpodobně zisková, ale agenda úsekového měření rychlosti by měla pokrýt tuto ztrátu i související provozní a technické výdaje a přinést městu zisk,“ dodal místostarosta.
„V žádném případě z nové administrativní zátěže a nutnosti přijmout nové úředníky radost nemáme. Musíme ale splnit povinnost danou zákonem,“ dodal Josef Soumar. 
 
Petra Měšťanová, tisková mluvčí
 
Foto: www.viasalis.cz
 



Nejčtenější
1
Post image
2
Post image
3
Post image