Dálnice D4 mezi Pískem a Prahou je ode dneška (17. 12.) kompletně průjezdná. Řidiči už mohou bez omezení jezdit po celém novém 32 km dlouhém úseku. Úplně nová je část dálnice od Hájů na Příbramsku po Novou Hospodu, dalších 16 kilometrů bylo opraveno a doplněno o nové technologie.
Nový úsek dálnice D4 je první dopravní stavbou v Česku, která se stavěla formou PPP projektu (Public Private Partnership), tedy za soukromé peníze. Stavbu realizovalo sdružení Via Salis, které bude dálnici provozovat a udržovat skoro 25 let. Za to mu český stát zaplatí 17,8 miliardy Kč. Cena výstavby dálnice byla schválena už v roce 2021, a to přes 30 miliard korun.
Stavbaři zahájili práce 7. června 2021 a stavbu rozdělili do pěti úseků, které budovali najednou. Firmy zároveň začaly modernizovat 16 kilometrů už zprovozněných úseků. Po části nové dálnice se začalo jezdit letos 17. června.
Na nové části dálnice je 40 mostů s různými konstrukcemi i účelem, polovinu z nich tvoří přechody nebo podchody pro zvěř. Největší mostní stavbou je estakáda u obce Nerestce, která je dlouhá 420 metrů a vede přes silnici III. třídy, polní cestu, údolí řeky Skalice a železniční trať. Druhý nejdelší most je u Zalužan a má 223 metrů. Další most o sedmi polích za Milínem a je dlouhý 157 metrů.
„Nový úsek dálnice zlepší dopravní situaci v České republice, odhaduje se, že zkrátí cestu z Prahy pod jednu hodinu, což je určitě dobrý výsledek,“ řekl na slavnostním otevření dálnice premiér Petr Fiala. „Ta dálnice je opravdu krásná. Je to povedený projekt a jsem moc rád, že PPP projekty v České republice otevírá právě tenhle,“ poznamenal ministr dopravy Martin Kupka. Poděkoval mimo jiné těm, kteří projekt připravovali, ještě než se spustila stavba, zástupcům samospráv, krajů, kteří pomohli s tím, aby se zmenšil dopad stavby na její okolí.
Petra Měšťanová, tisková mluvčí