Největší železobetonový oblouk v Česku

Červená nad Vltavou (Písecko) 19. prosince (ČTK) - Stavbaři dokončili betonáž oblouku nového železničního mostu přes Orlík u Červené nad Vltavou na Písecku. Vznikl tak největší železobetonový oblouk v Česku, s rozpětím 156 metrů překonává o šest metrů nedaleký Podolský most. Nový most za 543,6 milionu Kč bude ve zkušebním provozu od podzimu příštího roku, hotový bude v létě 2025. Vyplývá to z tiskové zprávy firmy Metrostav. Nový most dlouhý 316 metrů nahradí starý, po němž už nemůžou jezdit některé vlaky.

"Tak složitou betonáž jsem ještě nedělal, a to jsem se osobně podílel i na mostu přes Opárenské údolí. Postupovali jsme po zhruba šestimetrových záběrech souběžně z obou břehů pomocí dvou na míru vyrobených padesátitunových betonářských vozíků. Spotřebovali jsme přes 500 tun ocelové výztuže. Nejobtížnější bylo dodržet polygonální tvar i centimetrovou přesnost konstrukce a vyrovnat se s výkyvy teplot," popsal práce stavbyvedoucí Roman Šimáček ze společnosti TBR Metrostav. Na stavbu použijí firmy téměř 8000 metrů krychlových betonu a přes 1100 tun výztuže.

Teď začnou stavbaři dělat pilíře nového mostu a nosnou konstrukci. Oblouk nového mostu je dutý a průchodný, což v budoucnu ocení správce mostu při revizních prohlídkách, uvedla firma Metrostav.

Investorem je Správa železnic (SŽ). Původní ocelová konstrukce z roku 1889 nevyhovuje, na trati tak nelze využít některé typy vlaků. Nemohou tam jezdit nákladní, osobní přes něj musí jezdit pomaleji. Vzniká tak nový železobetonový most. Modernizace tratě zrychlí spojení mezi Táborem a Pískem, řekl ČTK již dříve Michal Froněk ze SŽ. Práce začaly v prosinci 2021, hotové budou v létě roku 2025. Příští rok na podzim by měl začít zkušební provoz.

O starý most, který je kulturní památkou, SŽ zájem nemá. Zatím není jasné, zda se bude původní most využívat jako cyklostezka, cesta pro pěší, nebo se zbourá. Nový most buduje Metrostav devět metrů od původního ocelového.

Most je na trati Tábor - Písek, poblíž obce Červená nad Vltavou, jejíž původní část je kvůli přehradě zatopená. Trať vede nad nádrží Orlík. Je to jediný most přes Vltavu na železnici mezi Českými Budějovicemi a Prahou. Teď jezdí vlaky z Tábora do Písku přibližně hodinu. Na mostu je omezená rychlost na 20 kilometrů za hodinu. Nový most umožní jet vlakům 70 kilometrů za hodinu. Cesta mezi Táborem a Pískem se pak zkrátí o šest minut.

Původní železniční most přes Vltavu se stavěl v letech 1886 až 1889, funguje od 20. listopadu 1889. Ve své době byl druhým nejvyšším mostem v Rakousku, za mostem Trisana v Alpách vysokým 87 metrů. Červená nad Vltavou patřila v 50. letech 20. století k turistickým tahákům, zdejší letovisko se ale zatopilo při vzniku orlické přehrady. Kvůli jejímu napuštění se musel na výše položené místo přestěhovat tamní románský kostel svatého Bartoloměje.

vkc kš

Nejčtenější
1
Post image
2
Post image
3
Post image