Sdílená kola jsou v Písku stále populárnější formou dopravy. Loni na nich uživatelé od března do konce listopadu najeli rekordních 64 101 kilometrů, to je ve srovnání s předchozím rokem
o téměř 30 000 kilometrů více. Jejich využitelnost meziročně stoupla o 31 procent. Stoupá i počet registrovaných uživatelů, kterých je už 5 993, zatímco loni jich bylo o 1 751 méně. „Je potěšující, že se okruh uživatelů sdílených kol i nájezd kilometrů opět zvýšil. To vypovídá o tom, že obyvatelé mají o tuto službu zájem,“ řekl místostarosta Josef Soumar a dodal, že město má v plánu ji nabízet i v dalších letech. „V současnosti vybíráme nového provozovatele, protože tomu stávajícímu, firmě nextbike Czech republic, skončila v roce 2023 smlouva,“ doplnil
V ulicích města bylo loni stejně jako v předchozích dvou letech k dispozici sto jízdních kol, která si lidé mohli půjčit i vrátit na 72 stanicích. Za uplynulou sezonu bylo zaznamenáno 42 462 výpůjček, 93,2 procenta z nich bylo do 15 minut. V průměru bylo měsíčně realizováno 5 051 výpůjček, denně pak 165. Nejpopulárnější byla sdílená kola v červnu, kdy provozovatel evidoval 6 614 výpůjček, mezi dny jasně vedl 9. červen, kdy se konala městská slavnost, a bicykly si lidé půjčili 299krát, vyplynulo to ze statistik firmy nextbike Czech republic. Lidé kola nejvíce využívali během pracovního týdne, nejčastěji pak v pátek, kdy bylo během celé uplynulé sezony uskutečněno přes 7 300 výpůjček.
Z 72 zřízených stanic lidé nejvíce využívali tu u Kamenného mostu, na které bylo zaznamenáno téměř 2 600 výpůjček a 2 549 vrácení kol, druhá nejpopulárnější byla stanice u plaveckého bazénu a třetí pak stanice u nákupního centra Galerie. Průměrná cesta byla dlouhá 1,4 kilometru, uživatelé nejčastěji jezdili na trase Čechova ulice/V Portyči – hlavní nádraží a mezi Zátavským nábřežím a plaveckým bazénem, tyto trasy byly evidovány u 168 jízd. Následovaly trasy ze Zátavského nábřeží ke Kamennému mostu a od mostu ke Galerii.
„Provoz sdílených kol s sebou bohužel nese i problémy. Jedná se zejména o to, že lidé občas nevracejí kola na stanovená místa, ale odloží je tam, kde se jim to právě hodí. Dalším problémem je pak vandalismus, kdy někdo kolo poničí, setkali jsme se i s tím, že jej hodili do řeky. Naštěstí jde o jednotky případů za sezonu,“ poznamenal místostarosta.
Sdílená kola zapadají do Plánu udržitelné mobility města a jejich zavedení iniciovala kancelář Smart Písek. Pilotní projekt sdílených bicyklů si Písek vyzkoušel v roce 2019. V roce 2021 se kola do ulic vrátila. Službu od roku 2021 do roku 2023 provozovala firma nextbike Czech republic.
Petra Měšťanová, tisková mluvčí