České Budějovice (ČTK) - Jihočeští silničáři mají před zimou sklady plné posypového materiálu. Sůl meziročně za tunu zlevnila o 20 Kč, tuna inertního posypu zdražila o deset korun. Do nové techniky investovali cestáři 73 milionů Kč, pořídili čtyři sypače a osm traktorů. Pro letošní zimní sezonu jim ubylo 28 kilometrů, protože neubudou udržovat dálnici D4 na Písecku, řekla ČTK ředitelka Správy a údržby silnic (SÚS) Jihočeského kraje Andrea Jankovcová. O úsek D4 se postará soukromá firma.
"Předzásobení solí a inertním materiálem provádíme během letních měsíců. Soli máme 36.000 tun a inertního materiálu 56.000 tun,“ řekla Jankovcová. Letos dokupovali 15.000 tun soli za 38 milionů korun a inertního posypu 13.000 tun za devět milionů Kč.
"V této zimní sezoně sice budeme udržovat stejný počet úseků jako loni, 181, ale ubylo nám 28 kilometrů na Písecku,“ řekla Jankovcová. Novou dálnici D4 staví sdružení Via Salis, složené z francouzských firem. Jde o první stavbu dálnice formou spolupráce veřejného a soukromého sektoru, takzvanou PPP (Public Private Partnership) v České republice.
Údržba komunikací stála jihočeské silničáře minulou zimu 304 milionů korun, v předminulé utratili 301 milionů Kč. "V loňském roce jsme řešili ve dnech od 2. do 4. prosince kalamitní situaci při extrémním spadu sněhu. Jen v těchto dnech byla spotřeba soli téměř 8000 tun a náklady činily 20 milionů Kč,“ dodala Jankovcová.
Letos investovali do nákupu čtyř sypačů 35 milionů Kč. Nakoupili také osm traktorů za 38 milionů Kč.
V Jindřichově Hradci postavili silničáři kryté boxy na posypový materiál za 13 milionů Kč. Nyní zastřešují další boxy na uskladnění posypového materiálu v Ševětíně za 400.000 Kč. Ve středisku ve Volyni staví přístřešek pro údržbovou techniku v hodnotě 6,4 milionu Kč. Dále budou stavět kryté boxy včetně haly na sůl v Trhových Svinech, zastřešené boxy na posyp v Nové Bystřici a Táboře a halu na sůl v Jindřichově Hradci.
Sezona pro silničáře začala 1. listopadu, kdy ve všech okresech zahájili nepřetržitou činnost dispečeři, kteří zajišťují monitoring povětrnostních podmínek a sjízdnost komunikací. Obvykle od půlky listopadu vyhlásí nepřetržitý provoz ve všech závodech. Údržbu provádí na silnicích I., II, a III. třídy.
jrc hj
Foto ilustační Pixabay